Zdrowie

Wpływ soli na głód i utratę wagi. Ciekawe badania.

Wpływ soli na głód i utratę wagi. Ciekawe badania.

Czy słone produkty powodują, że jesteś głodny? A może pomagają ci spalić więcej kalorii? Nowe badanie wykazało, że sól ma nieoczekiwany wpływ na głód i utratę wagi. Dowiedz się, jak to wpływa na Ciebie.

Większość ostrzeżeń, jakie słyszymy o zmniejszeniu ilości soli w naszych dietach, ma związek z redukcją ryzyka związanego z wysokim ciśnieniem krwi. Ale nowe badanie sugeruje inny powód, dla którego niektórzy ludzie mogą chcieć ograniczyć spożycie soli: spożywanie słonych pokarmów może powodować głód.

Słona dieta może zwiększyć apetyt

Badanie to przeprowadzono na małej grupie rosyjskich kosmonautów, którzy żyli w symulowanej kapsule kosmicznej, co było częścią szkolenia przed długą misją. W toku badań naukowcy zmienili ilość soli w dietach kosmonautów. Począwszy od diety o niskiej zawartości sodu wynoszącej około 2300 mg na dzień, do bardziej typowego przyjmowania 3500 mg na dzień, aż do 4800 mg sodu dziennie. Chociaż ilość soli była różna, poziom kalorii pozostał taki sam. A jednak, ponieważ badacze zwiększyli ilość soli w żywności, badani zgłosili się jako bardziej głodni.

Równoległe badanie przeprowadzone przez tych samych badaczy na myszach wykazało, że wyższe dawki soli powodowały, że myszy spożywały o wiele więcej pokarmu.

Inną dziwną rzeczą, którą zauważyli badacze – zarówno u mężczyzn, jak i u myszy – było to, że wraz ze wzrostem spożycia soli zwiększyła się ilość wydalania moczu – pomimo faktu, że pili mniej wody.

Jak ciało pozbywa się soli

Zwiększenie produkcji moczu jest jednym ze sposobów pozyskiwania dodatkowego sodu z organizmu. Przez ostatnie 50 lat powiedziano nam, że kiedy ludzie spożywają więcej soli, to powoduje, że są spragnieni, co powoduje zwiększenie ich płynów. Ten dodatkowy płyn zwiększa wydalanie moczu, co pomaga wypłukać nadmiar sodu z organizmu.

Taka jest i ta historia. I to jest logika stojąca za tą miską słonych precli na barze. Jest tam, byś spragniony, zamówił więcej drinków.

W tych badaniach spożywanie większej ilości soli nie powodowało, że pacjenci byli bardziej głodni. Na dłuższą metę sprawiały, że czuli się mniej spragnieni. Mimo to, że pili mniej wody, produkowali więcej moczu. Więc, skąd pochodzi ten dodatkowy płyn, jeśli go nie piją?

Nie uwierzysz w to

Okazuje się, że my, ludzie, mamy więcej wspólnego z wielbłądami, niż mogłoby się wydawać. Podobnie jak wielbłądy, mamy zdolność do produkcji wody poprzez rozbijanie własnej tkanki tłuszczowej i mięśniowej.

I wydaje się, że to się dzieje, gdy jesz dużo soli. Poziom hormonu glukokortykoidowego w organizmie wzrasta, a to powoduje rozpad tkanki tłuszczowej i mięśniowe. Uwalnia ona wodę, co pomaga spłukać nadmiar sodu z organizmu. Cała ta wyrafinowana aktywność metaboliczna spala dodatkową energię i kalorie, co powoduje, że jesteś głodny.

Czy jedzenie większej ilości soli pomoże Ci schudnąć?

Teraz możesz zerwać z faktem, że jedzenie większej ilości soli powoduje rozkład tłuszczu i spalanie dodatkowych kalorii. Być może zastanawiasz się, dlaczego dieta wysokosodowa nie byłaby dobrym sposobem na zmniejszenie masy ciała?

Po pierwsze, zwiększenie apetytu może łatwo doprowadzić do spożywania o wiele więcej kalorii niż jakiekolwiek dodatkowe kalorie, które organizm spala, aby poradzić sobie z solą. Ale istnieje wiele innych powodów, dla których jest to zła strategia kontroli wagi.

Hormony glukokortykoidowe powodują, że organizm rozkłada mięśnie i tłuszcz, a NIE jest to masa, którą chcesz stracić. Wysoki poziom tych hormonów wiąże się również ze zwiększonym ryzykiem osteoporozy i cukrzycy typu 2.

Podsumowanie

To badanie rzuciło dodatkowe światło na to, o czym myśleliśmy, że wiemy na temat: jak nasze ciała regulują sód i płyn. Ale w pewnym sensie stawia on więcej pytań niż odpowiedzi. Jedną z rzeczy, które chciałbym dowiedzieć się od badaczy, jest to, czy zwiększenie ilości płynów pomaga zapobiec wywołanemu przez sodę uderzeniu hormonów, które powodują rozkładanie przez organizm własnej tkanki.

W badaniu pojawiły się także nieoczekiwane odkrycia dotyczące soli, metabolizmu i apetytu. Ale w przeciwieństwie do niektórych nagłówków, które mogliście zobaczyć, nie oznacza to, że spożywanie większej ilości soli pomoże wam schudnąć.

Wręcz przeciwnie, zjedzenie większej ilości soli może zwiększyć apetyt. Słone potrawy często zawierają dużo kalorii. Tak czy inaczej, zjedzenie zbyt dużej ilości soli może z łatwością doprowadzić do więcej kalorii niż potrzebujesz.

Comment here